اهمیت افطار با خرما | تغذیه سالم

     افطار با شیرینیای طبیعی بدون اینکه باعث انباشته شدن چربی بدن شه واسه مواد سفیده ای بدن رل حفاظتی رو داشته، نیرو دهنده خوبی واسه بدنه، خستگی رو به تاخیر میندازه و سریع و سهولت هضم و جذب می شه.

نبی گرامی اسلام( ص ) خرما و کشمش و … رو انتخاب می فرمودن.

افطار با خرما یا کشمش شروع خام خوریه و باعث جلوگیری از زیاد شدن گلبولای سفید و ورم … می شه. افطار با این دو آسونه. جفت و جور اونا سختی نداره، فقیر وغنی هر دو امکاناتی دراین باره دارن!

میوه جات رو باید تازه خورد خرما در فصل خود تازه س و در غیر فصلش هم کهنگی بر اون اثری نمی ذاره. کشمش هرچه کهنه تر شه اسید الکلای موجود در اون به شیرینی تبدیل شده واسه افطار بهتره پس افطار با این دو واسه همیشه یکنوع تازه خوریه. هر دو پر از ویتامینا و بسیاری مواد معدنی لازم هستن. درهر دو مواد معدنی که کاتالیزور محسو بند و واسه عمل هضم و جذب کمک می کنن هست. با آمارگیری از نقاطی که در سال اهالی اون مقداری خرما می خورن و سرطان دیده نمی شه، خرما رو بعضی یه عامل ضد سرطانی می دونن. خرما و کشمش قند خود رو زود ببدن می رسونن چون گلوکز درآنها بوده و در بدن هم سازگارترین نوع قند حساب می شه. بدن مواد قندی رو زودتر از چربی و پروتئین بمصرف متابولیسم میرسونه وچربی هم زودتر ازپروتئین می سوزد و پس روزه دار از قند خرما و کشمش زودتر بهره مند می شه (بین دونماز از قند طبیعی به بهترین روش بهره مند شده تا اینکه بمائده افطاری برسه).چربیا تنها غذای تولید کننده مواد ستونی نیستن بلکه مواد هم ستوژن هستن حتی در پیش مرض قندیا گوشت و مواد سفیده ای استون رو بالا می برن اگه نشاسته ایا (که خرما رو میشه از اونا حساب کرد) از تولید این مواد جلوگیری می کنن و پس خرما یه نوع فریاد رسی واسه بدنیه که حتی تصور شه استون در اون ایجاد شده.

تا کنون عقیده داشتن که مواد سلولزی جذب بدن نمی شن اما امروز می گن درمحیط روده ها باکتریایی پیدا میشه که سلولزها رو هم حل می کنه پس مقداری از مواد سلولز بوسیله روده ها جذب می شه و قسمت دیگه که قابل جذب نیس دو فایده داره : یکی که مدفوع رو از حالت مایعی در می آورد و با حجم خود روده ها رو پاک می کنه، دیگه اینکه مقدار خیلی از سموم روده ها رو جذب و با خود به خارج دفع می کنه.

واسه هضم و جذب مواد قندی باید ویتامین ث در محیط باشه تا گلولز در معیت ویتامین ث اونجا که فسفر هم هست از جدار روده ها عبور کرده به جریان خون وارد شده …رسیده چیزی که لازمه (درحدود یه گرم در لیتر خون) به خون داده شده و بقیه در کبد ذخیره شه.دستگیری ویتامین ث از مواد قندی در محیط فسفردار بوسیله ترشحات غده هیپوفیزی نظارت و کنترل و تنظیم می شه. کدوم افطاری پیدا می کنین که علاوه برداشتن – قند وویتامین ث – فسفر بتونه چون خرما به سرعت سه عنصر موجود در خود رو واسه تقویت روزه دار به هضم و جذب مقصود بدن رسونده، هم اینکه وجود ویتامین هایD2,C,B2,B1,A و بعضی از عناصر فلزی مخصوصا وجود فولیکولین در اون از ضعفای جورواجور جلوگیری به عمل بیاره ( فولیکولین ماده مخصوص زنانگیه که در ترشحات مردان هم  به مقدار ناچیزی پیدا میشه) و وجود آهن که خود موجبات بازسازی دیگری رو جفت و جور می سازه.

مواد آلبومینی ” سفیده مانندی ” به اندازه ای واسه بدن ضرورت داره که رشد و نمو و نگهداری بدن تامین شه و این مقدار آلبومین دست کم لازمه و یکی از اونا بستگی به مواد غذایی دیگری داره که آدم با اون می خوره اگه هیدرات دو کربن این دست کم رو پائین و چربیا رو بالا می بره و در نتیجه خرمای پر از هیدرات دو کربن دلیل می شه اگه مواد بیاض البیضی خورده شه بدن بهتر ازش استفاده کنه.

میدونیم که چربیا تولید کننده اساسی و مهم اجسام ستونی هستن و این اجسام که سمیت دارن فقط در برابر هیدرات دو کربن می سوزن و تبدیل به آب و اسید کربونیک می شن. پس همین دو سه دانه خرمای وسط دو نماز تا فاصله افطار کامل بعدی شاید بتونه سمیت اجسام ستونی رو اگه بوجود اومده بر طرف سازه. اسیدهای موجود در خرما (و بقیه میوه جات) با فلزات ترکیب نشده که تشکیل املاح بدن و اثرات خاص و مفیدی دارن از جمله اگه اجسام ستونی در خون بالا بره خوردن اون میوه جات به خصوص اونا که اسید سیتریک دارن نافعه. هم اینکه پنج درصد میوه جات رو سلولز تشکیل میده و به خاطر همین طبیعی ترین و بهترین ملینا بوده و جلوگیری از دچار شدن مریضی تمدن ( یبوست) می کنه.

یه کار دیگه خرما اینست که اگه موقع افطار غذایی پخته خورده شه چون تموم فرمونای در اون با گرما ۶۰ درجه از بین رفته خرما مقداری فرمون مشابه دیاستازهای مترشحه بدن رو به همراه آورده حل و هضم رو آسون تر می سازه.

www.tebyan.net

.

منبع :

پاسخی بگذارید

بستن منو