اهمیت تغذیه از نگاه قرآن | طب ایرانی

 

از نگاه قرآن و با در نظر گرفتن آموزهای دینی ما مصرف چه نوع غذاهایی تایید و تاکید شدن موادطبیعی و دانه های گیاهی و میوه ها بسیار ذکر شدن و همینطور به ما آدما واسه  شکرگذاری این نعمتای خدادادی تاکید زیادی شده در ادامه بیشتر با این آیهای قرآنی آشنا میشیم .

هر انسانی در عمق ذات خود به طور روشن پیدا میکنه که به «زندگی جاوید» عشق می ورزد و از هرگونه نابودی و نابودی رنج می َبرد، و از اون می گریزد. آدمای گذشته و آینده هم اینطور عشقی رو دارا بوده و هستن، بلکه غیر از آدم بقیه موجودات هم عشق به هستی دارن و به طور ذاتی واسه پایداری خود تلاش می کنن.

اشتیاق به زندگی جاوید در همه آدما (بلکه در همه حیوانات) هست، و چون زندگی جاوید و زندگی محفوظ از مرگ در دنیا ممکن نیس و هیچ فردی در این جهان واسه همیشه نمی مونه در نتیجه باید مورد اشتیاق و متعلق اون که هستی جاودانه س وجود داشته باشه؛ یعنی جهان محفوظ از نابودی و محفوظ از پدیده مرگ که همون قیامته موجود باشه. اون جا مرگی نیس و سرتاسر زندگی و زندگیه: « وَإِنَّ الدَّارَ الآخِرَهَ لَهِیَ الْحَیَوَانُ» (عنکبوت/۶۴) حاصل این که، محبّت و عشق به هستی دائم و زندگی جاوید چیزی وجودیه. این وجودی رابط میان محبّ و محبوب (هستی جاوید) است و بدون وجود خارجی محبوب، اینجور عشق و محبّتی در نهاد آدم قرار نمی گیره و از فطریات بشر به حساب نمیاد و میشه گفت وجود اینجور محبّتی در نهاد آدم حتماً واسه هدف و غایتی جاوید هستش و اون هدف حتماً هست.

«هرچند از اون نظر که ایمان و باور ما به قیامت از ایمان به قرآن و گفتار پیامبران سرچشمه میگیره لزومی نداره که درباره قیامت به گفتن برهان و دلیل آوردن بپردازیم و یا دلایل و قرائن علمی بیاریم، ولی توجه به این که خود قرآن کریم – دست کم واسه نزدیک کردن مطلب به اذهان – به گفتن یه سلسله دلیل آوردنا پرداخته و خواسته س افکار ما از راه دلیل آوردن و مستقیما هم باجریان قیامت آشنا شه، ما به طور اختصار اون استدلالا رو ذکر می کنیم.» (مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج۲، ص ۵۲۶)

در ادامه به یکی از این استدلالا و البته نشونه ای واسه وجود معاد و قیامت عرض می کنیم.

خدا در آیه ۳۳ سوره یس به نشونه ای اشاره میکنه که دلیلی واسه وجود معاد و قیامته تا راهی باشه براى بیدارى منکران و ایمان به مبدأ و معاد.

یکی از مهمترین دلائل توحید

موضوع زندگی در جهان گیاهان و حیوانات و زنده شدن زمین هاى مرده از یه طرف دلیل روشنىه بر اینکه علم عظیمى در آفرینش این جهان به کار رفته، و از سوى دیگه نشونه اى رو از رستاخیزه.

در آیه ۳۳ سوره یس، اول از احیاى زمین هاى مرده و برکاتى که از اون عائد آدما مى شه بحث کرده مى فرماید: «زمین هاى مرده براى اونا نشونه آشکارىه (از مبداء و معاد) ما اونو زنده کردیم، و دانه هائى از اون خارج ساختیم و اونا از اون تغذیه مى کنن»؛ ” وَآیَهٌ لَهُمُ الْأَرْضُ الْمَیْتَهُ أَحْیَیْنَاهَا وَأَخْرَجْنَا مِنْهَا حَبًّا فَمِنْهُ یَأْکُلُونَ ” (یس/۳۳)

موضوع زندگی و زندگى از مهمترین دلائل توحیده، موضوع اىه فوق العاده مرموز و پیچیده و عجیب که عقل همه محققان رو به حیرت افکنده، و با تموم پیشرفت هاى عظیمى که در علم نصیب بشر شده هنوز کسى معماى اونو نگشودهه، هنوز کسى به درستى نمى دونه تحت تاثیر چه عواملى در روز اول موجودات بی جون تبدیل به سلول هاى زنده شده؟

هنوز کسى نمى دونه که بذرهاى گیاهان و طبقات جور واجور اون دقیقاً چیجوری ساخته شده؟ و چه قوانین مرموزى بر اون حاکمه که به هنگام جفت و جور شدن شرائط مناسب، به حرکت در مى آید و رشد و نمو رو شروع مى کنه، و ذرات زمین مرده رو جذب وجود خود مى کنه، و از این روش موجودات مرده رو تبدیل به بافت هاى موجود زنده می کنه، تا هر روز جلوه تازه اى از زندگی رو نشون بده.

موضوع زندگی در جهان گیاهان و حیوانات و زنده شدن زمین هاى مرده از یه طرف دلیل روشنىه بر اینکه علم عظیمى در آفرینش این جهان به کار رفته، و از سوى دیگه نشونه اى رو از رستاخیزه.

بهترین تغذیه آدم

جمله ((فمنه یاکلون)) از یه طرف اشاره به اینه که آدم از بخشى از دانه هاى گیاهى تغذیه مى کنه، و بعضى دیگه قابل تغذیه براى آدم نیس، ولى فوائد دیگرى داره مانند تغذیه حیوانات، ساختن مواد رنگى، داروئى، و امور دیگرى که در زندگى آدم به طور کامل مورد استفاده س .

و از سوى دیگه با مقدم داشتن ((منه)) بر ((یاکلون)) که معمولاً براى محدودیت مى آید این نکته رو بیان مى کنه که بیشترین و هم بهترین تغذیه آدم از مواد گیاهىه .

آیه ۳۴ یس چگونگى زندگی زمین هاى مرده رو بیان مى کنه، مى فرماید: (ما در زمین باغهائى از نخلها و انگورها قرار دادیم و چشمه هائى از اون بیرون فرستادیم)؛ ” وَجَعَلْنَا فِیهَا جَنَّاتٍ مِنْ نَخِیلٍ وَأَعْنَابٍ وَفَجَّرْنَا فِیهَا مِنَ الْعُیُونِ ” (یس/۳۴)

در آیه گذشته سخن از دانه هاى غذائى در میان بود، اما اینجا از میوه هاى نیرو بخش و مغذى سخن مى گوید که دو نمونه روشن و کامل اونا ((خرما)) و ((انگور)) است که هر یک غذائى کامل حساب مى شه.

در تحقیقات محققان نشون مى دهد که مخصوصاً این دو میوه داراى شکلای جور واجور ویتامین هاى لازم و مواد جور واجور حیاتى براى بدن انسانه، هم اینکه این دو میوه در تموم طول سال به صورت تازه یا خشک قابل نگهدارى و استفاده براى تغذیه س .

هدف اون هستش که حس حق شناسى و شکرگزارى آدما  رو تحریک کنه تا از راه شکرگزارى قدم در مرحله معرفت پروردگار بذارن، که شکر منعم اولین قدم معرفت کردگاره .

این نکته هم مهمه که در آیه قبل تنها تعبیر به احیاى زمین هاى مرده شده بود که در قرآن مجید معمولا با نزول باران همراه س، ولى در این آیه سخن از چشمه هاى آب جارى به میان اومده ، چون براى بسیارى از زراعتا آب باران تنها کافىه، در حالى که درختان میوه معمولا نیاز به آب جارى هم دارن.

آخر لطف و عظمت پروردگار

آیه ۳۵ یس هدف آفرینش  این درختان پر بار رو اینجور میگه: ((هدف  ٍ اینه که از میوه اون بخورند، در حالى که دست اونا در ساختمون اون کمترین دخالتى نداشته ، شکر خدا رو مناسب نمى بیارن))! ” لِیَأْکُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ وَمَا عَمِلَتْهُ أَیْدِیهِمْ أَفَلَاَشْکُرُونَ”

آرى میوه هائى که به صورت غذاى کامل بر شاخسار درختان ظاهر مى شه بى اینکه کمترین نیازى به پختن و یا تغییرات دیگه داشته باشه به مجرد چیدن از درخت قابل استفاده س، و این آخر لطف و عظمت پروردگار رو در باره آدما نشون مى دهد.

حتى این غذاى آماده و خوشمزه رو جوری بسته بندى کرده که براى مدت زیادى قابل نگهدارىه، بى اینکه ارزش غذائى خود رو از دست دهد، بر خلاف غذاهائى که آدم از مواد طبیعى خداداد با دست خود مى سازه که بیشترً به سرعت فاسد مى شه!

تفسیر دیگرى در باره معنى آیه هم هست که آنهم مهمه ،و اون اینکه : قرآن مى خواهد هم اشاره به میوه هائى کنه که بدون تغییر مورد استفاده قرار مى گیرد، و هم به شکلای جور واجور غذاهاى مختلفى که با انجام عملى روى این میوه ها به دست مى آید.

در هر صورت ، هدف اون هستش که حس حق شناسى و شکرگزارى آدما  رو تحریک کنه تا از راه شکرگزارى قدم در مرحله معرفت پروردگار بذارن، که شکر منعم اولین قدم معرفت کردگاره .

آخرین آیه مورد بحث سخن از تسبیح و تنزیه پروردگار مى گوید، خط بطلان بر شرک مشرکان که در آیات گذشته از اون سخن بود مى کشد، و راه توحید و یکتا پرستى رو به همه نشون مى دهد، مى فرماید: منزهه کسى که تموم زن و شوهرا رو آفرید، از چیزی که زمین مى رویاند، و از خود اونا ، و از چیزی که نمى دانند! (سُبْحَانَ الَّذِی خَلَقَ الْأَزْوَاجَ کُلَّهَا مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ وَمِنْ أَنْفُسِهِمْ وَمِمَّا لَاَعْلَمُونَ)

تبیان

منبع :

پاسخی بگذارید

بستن منو